Wychodząc na przeciw zapytaniom naszych klientów po krótce przedstawię proces pneumatycznej obróbki strumieniowo-ściernej przy użyciu elektrokorundu zwykłego brązowego i mikrokulek szklanych.
Bardzo często chcemy odnowić zaciski hamulcowe naszego auta, bądź bębny hamulcowe w naszym starym motorze i nie wiemy jakiego urządzenia i jakich materiałów ściernych użyć oraz czy w ogóle w warunkach warsztatowych jest to możliwe, odpowiedź brzmi tak i nie jest to bardzo skomplikowany proces.
Jedną z najważniejszych rzeczy jakimi musimy dysponować, jest wydajny kompresor, sprężarka z których to powietrze będzie doprowadzone do urządzenia piaskującego.
Minimalna rzeczywista wydajność kompresora, ażeby można było w miarę płynnie wypiaskować różne elementy elektrokorundem bądź wyszkiełkować mikro kulkami szklanymi powinna być wyższa niż 400l/min. przy niższych przepływach powietrza ścierniwo wyrzucane będzie partiami i nie będzie możliwości utrzymania ciśnienia roboczego na odpowiednim poziomie przez co praca będzie bardzo wolna a materiał ścierny zamiast usuwać rdzę, zanieczyszczenia będzie odbijał się o powierzchnię obrabianą.
Jeżeli już dysponujemy odpowiednim kompresorem to do piaskowania garażowego, warsztatowego można użyć:
- pistoletu do piaskowania z wężem zasysającym materiał ścierny. Pistolet ten wyposażony jest w wąż ze specjalnie ukształtowanym smokiem zasysającym z odpowietrzeniem który zanurza się w materiale ściernym i na zasadzie podciśnienia elektrokorund, korund bądź mikrokulki szklane zasysane są i wyrzucane przez wymienną dysze piaskującą.
- piaskarkę kabinową 90L do zacisków hamulcowych i niewielkich rozmiarów przedmiotów zasada działania podobna jak pistoletu tylko materiał ścierny zamknięty w kabinie ulega kilkukrotnemu zawróceniu, dzięki czemu zużycie ścierniwa jest bardzo niewielkie na m2 ok 2-3 kg. Warto zamontować do tej piaskarki odciąg pyłu np. odkurzacz warsztatowy wówczas widoczność podczas piaskowania jest znacznie wyższa niż bez odciągu mechanicznego. Z tyłu piaskarki jest otwór umożliwiający podłączenie odkurzacza bądź rurki którą pył wytwarzający się podczas obróbki będzie odprowadzany na zewnątrz urządzenia.
- można również użyć pistoletu ze zbiornikiem bądź pistoletu z odzyskiem ścierniwa choć działają one tylko gdy są trzymane w pionie bądź lekko pochylone w związku z tym sprawdzają się bardziej do przedmiotów ustawionych w pionie tj. na przykład oczyszczenie ognisk korozji z karoserii aut.
Waż pneumatyczny doprowadzający powietrze z kompresora do urządzenia piaskującego o średnicy wewnętrznej minimum 10 mm, przy słabych wydajnościach kompresora maksymalnie 5 metrów długości, im bardziej wydajna sprężarka tym dłuższy wąż pneumatyczny możemy zastosować. Choć lepsze są węże o krótszej długości ponieważ są mniejsze starty przepływy powietrza a więc wydajniej się piaskuje.
Jeśli mamy już cały zestaw do piaskownia, szkiełkowania przejdźmy do materiałów ściernych stosowanych w wyżej wymienionych urządzeniach do piaskowania zacisków hamulcowych, obudów turbosprężarek itp...
Przedstawię to na podstawie zacisku hamulcowego który był obrabiany dwoma z urządzeń wymienionymi powyżej tj pistolet z wężem i obróbka w piaskarce kabinowej 90 L
Zacisk hamulcowy przed obróbką wyglądał tak ja na zdjęciu powyżej.
Do oczyszczenia takich zanieczyszczeń najlepiej wstępnie usunąć je za pomocą ścierniw ostro krawędziowych np: ścierniwa do piaskowania, elektrokorundu, garnetu.
Po obróbce jednym z tych materiałów ściernych o odpowiedniej granulacji, dobranej do dyszy piaskującej urządzenia, efekt piaskowania przedstawiam poniżej.
Przedmiot ładnie oczyszczony, matowy przy ciśnieniu zadanym na wyjściu dyszy na poziomie 6-7 bar, jednakże dla uzyskania efektu super wyglądu warto po obróbce oczyszczającej zastosować proces szkiełkowania specjalistycznym materiałem ściernym jakim są mikrokulki szklane.
Wymieniamy materiał na mikro kulki szklane i szkiełkujemy ciśnieniem roboczym 4-5 bar powierzchnia zacisku zmienia odcień z matowego na satynkę z nabłyszczeniem. Powierzchnia po obróbce kulkami szklanymi o bardzo wysokiej kulistości zostaje oczyszczona i utwardzona dzięki temu procesowi jest bardziej odporna na zanieczyszczenia.
Efekt po szkiełkowaniu poniżej.
I tak przy użyciu zwykłych budżetowych urządzeń do piaskowania, szkiełkowania sodowania można oczyścić większość elementów aut, maszyn i urządzeń.
Oczywiście po obróbce należy zaimpregnować obrabiany przedmiot, bądź zabezpieczyć lakierem bezbarwnym ażby nie powstawały wykwity korozji.