Szkiełkowanie, piaskowanie zacisków hamulcowych
Szkiełkowanie, piaskowanie zacisków hamulcowych

Wychodząc na przeciw zapytaniom naszych klientów po krótce przedstawię proces pneumatycznej obróbki strumieniowo-ściernej przy użyciu elektrokorundu zwykłego brązowego i mikrokulek szklanych.

Bardzo często chcemy odnowić zaciski hamulcowe naszego auta, bądź bębny hamulcowe w naszym starym motorze i nie wiemy jakiego urządzenia i jakich materiałów ściernych użyć oraz czy w ogóle w warunkach warsztatowych jest to możliwe, odpowiedź brzmi tak i nie jest to bardzo skomplikowany proces.

Jedną z najważniejszych rzeczy jakimi musimy dysponować, jest wydajny kompresor, sprężarka z których to powietrze będzie doprowadzone do urządzenia piaskującego.

Minimalna rzeczywista wydajność kompresora, ażeby można było w miarę płynnie wypiaskować różne elementy elektrokorundem bądź wyszkiełkować mikro kulkami szklanymi powinna być wyższa niż 400l/min. przy niższych przepływach powietrza ścierniwo wyrzucane będzie partiami i nie będzie możliwości utrzymania ciśnienia roboczego na odpowiednim poziomie przez co praca będzie bardzo wolna a materiał ścierny zamiast usuwać rdzę, zanieczyszczenia będzie odbijał się o powierzchnię obrabianą.

Jeżeli już dysponujemy odpowiednim kompresorem to do piaskowania garażowego, warsztatowego można użyć:

  • pistoletu do piaskowania z wężem zasysającym materiał ścierny. Pistolet ten wyposażony jest w wąż ze specjalnie ukształtowanym smokiem zasysającym z odpowietrzeniem który zanurza się w materiale ściernym i na zasadzie podciśnienia elektrokorund, korund bądź mikrokulki szklane zasysane są i wyrzucane przez wymienną dysze piaskującą.
  • piaskarkę kabinową 90L do zacisków hamulcowych i niewielkich rozmiarów przedmiotów zasada działania podobna jak pistoletu tylko materiał ścierny zamknięty w kabinie ulega kilkukrotnemu zawróceniu, dzięki czemu zużycie ścierniwa jest bardzo niewielkie na m2 ok 2-3 kg. Warto zamontować do tej piaskarki odciąg pyłu np. odkurzacz warsztatowy wówczas widoczność podczas piaskowania jest znacznie wyższa niż bez odciągu mechanicznego. Z tyłu piaskarki jest otwór umożliwiający podłączenie odkurzacza bądź rurki którą pył wytwarzający się podczas obróbki będzie odprowadzany na zewnątrz urządzenia.
  • można również użyć pistoletu ze zbiornikiem bądź pistoletu z odzyskiem ścierniwa choć działają one tylko gdy są  trzymane  w pionie bądź lekko pochylone w związku z tym sprawdzają się bardziej do przedmiotów ustawionych w pionie tj. na przykład oczyszczenie ognisk korozji z karoserii aut.

Waż pneumatyczny doprowadzający powietrze z kompresora do urządzenia piaskującego o średnicy wewnętrznej minimum 10 mm, przy słabych wydajnościach kompresora maksymalnie 5 metrów długości, im bardziej wydajna sprężarka tym dłuższy wąż pneumatyczny możemy zastosować. Choć lepsze są węże o krótszej długości ponieważ są mniejsze starty przepływy powietrza a więc wydajniej się piaskuje.

 

Jeśli mamy już cały zestaw do piaskownia, szkiełkowania przejdźmy do materiałów ściernych stosowanych w wyżej wymienionych urządzeniach do piaskowania zacisków hamulcowych, obudów turbosprężarek itp...

Przedstawię to na podstawie zacisku hamulcowego który był obrabiany dwoma z urządzeń wymienionymi powyżej tj pistolet z wężem i obróbka w piaskarce kabinowej 90 L

Zacisk hamulcowy przed piaskowaniem Mirex Mirosław Gronert 

Zacisk hamulcowy przed obróbką wyglądał tak ja na zdjęciu powyżej.

Do oczyszczenia takich zanieczyszczeń najlepiej wstępnie usunąć je za pomocą ścierniw ostro krawędziowych np: ścierniwa do piaskowania, elektrokorundu, garnetu.

Po obróbce jednym z tych materiałów ściernych o odpowiedniej granulacji, dobranej do dyszy piaskującej urządzenia, efekt piaskowania przedstawiam poniżej.

Piasek do piaskarki

Przedmiot ładnie oczyszczony, matowy przy ciśnieniu zadanym na wyjściu dyszy na poziomie 6-7 bar, jednakże dla uzyskania efektu super wyglądu warto po obróbce oczyszczającej zastosować proces szkiełkowania specjalistycznym materiałem ściernym jakim są mikrokulki szklane.

Wymieniamy materiał na mikro kulki szklane  i szkiełkujemy ciśnieniem roboczym 4-5 bar powierzchnia zacisku zmienia odcień z matowego na satynkę z nabłyszczeniem. Powierzchnia po obróbce kulkami szklanymi o bardzo wysokiej kulistości zostaje oczyszczona i utwardzona dzięki temu procesowi  jest bardziej odporna na  zanieczyszczenia.

Efekt po szkiełkowaniu poniżej.

 Zacisk hamulcowy po szkiełkowaniu

I tak przy użyciu zwykłych budżetowych urządzeń do piaskowania, szkiełkowania sodowania można oczyścić większość elementów aut, maszyn i urządzeń.

Oczywiście po obróbce należy zaimpregnować obrabiany przedmiot, bądź zabezpieczyć lakierem bezbarwnym ażby nie powstawały wykwity korozji.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl